marți, 13 mai 2008

Paraziţii: „Nu de la noi învaţă să înjure puştii de 12 ani”



de Nicoleta Zaharia

"Slalom printre cretini" este cel mai nou album al trupei Paraziţii. CNA-ul îi interzice din când în când. Tinerii dau volumul la maximum când îi ascultă. De 14 ani, fac ce fac şi tot în topuri ajung.

Nicoleta Zaharia: Care personaje sunt mai "periculoase": parlamentarii români, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului sau preşedintele României?
Paraziţii: Ce nu a înţeles nimeni este că noi nu avem nimic cu CNA-ul. E adevărat că cenzura nu are ce căuta într-o democraţie, dar nu este singurul organism care merge pe invers în ţara asta. Nouă ne-a prins bine scandalul cu CNA-ul. E de ajuns să le interzici românilor ceva, şi vor dori să afle şi mai multe despre acel subiect. Despre parlamentari nu avem ce comenta, poate doar o părere de rău că nu avem şi noi un loc de muncă superbine plătit unde nu eşti nevoit să mişti un deget. În cazul lui Băsescu, răul este deja făcut. Ne îngrozeşte că sunt foarte mari şansele să fie reales.



„Ne-am trăit tinereţea la maximum"

- Cum au fost cei 14 ani de când faceţi muzică?
- Cu bune şi cu rele. Nu am schimbat nimic din tot ce a fost. Ne-am­­ trăit tinereţea la maximum, am făcut tot ce ne-a trecut prin cap şi nu regretăm nimic. Facem muzică pentru toţi cei care au urechi să audă şi ceva minte să înţeleagă mesajul.- 14 ani pe piaţa românească înseamnă mult sau puţin?
-14 ani sunt mulţi pentru România, unde ne-am obişnuit ca majoritatea trupelor să îşi schimbe numele sau componenţa de la an la an. În afară, nu e ceva neobişnuit să cânţi în aceeaşi formulă două-trei decenii.- Aţi primit ameninţări cu moartea?
- Până acum, nu.- Vi s-a cerut vreodată să renunţaţi la ceea ce faceţi acum pentru că s-ar putea să supăraţi pe cineva?
- Nu. Şi, chiar dacă ar veni cineva cu această propunere stupidă, ar fi prea târziu să ne oprim acum.- Sunteţi atât de supăraţi pe ţara asta?
- Ţara nu are nicio vină. Locatarii ei sunt în neregulă. - E ceva de lăudat în societatea românească?
- Azi, nu mi se pare nimic de lăudat. Poate săptămâna viitoare… Cine ştie…- Nu v-aţi săturat să criticaţi sistemul?
- Spui "sistemul" de parcă ne-am afla în "Matrix". Nu criticăm "sistemul". Zi de zi, sunt alte lucruri de care ne lovim şi care ne deranjează. Pe fiecare dintre noi. E de ajuns să stai o zi în Bucureşti şi vor fi cel puţin 10 lucruri care te vor călca pe nervi. Noi doar avem ocazia să vorbim despre unele dintre ele în piesele noastre.- Pe voi vă ascultă şi puştii mai mici de 12 ani, dar şi cei care au peste 18. "Problema" e la puştii de 12 ani. Nu folosiţi un limbaj cam dur pentru ei?
- Nu de la noi învaţă să înjure. Deja la 12 ani au tot vocabularul format. Ţinând cont de accesul la informaţie pe care îl au copiii din ziua de azi, e aiurea să afirmi că Paraziţii ţi-au învăţat copilul să înjure.- Faceţi muzică exclusiv pentru bărbaţi?
- Nu. E adevărat că regăseşti accente de misoginism în unele piese, dar sunt şi multe trimiteri la bărbaţi fără coaie, batrâni senili sau copii enervanţi.


„Ne enervează promovarea inculturii"

- Cum a luat naştere albumul "Slalom printre cretini"?
- Am pilit, am ciocănit, am tăiat şi am sudat. Ascultaţi piesele şi formaţi-vă singuri o părere! Interesantă este concepţia serigrafiei CD-ului. Aviz amatorilor de furăciuni de pe net!
- Vă gândiţi să îl puneţi pe internet pentru ca lumea să îl asculte gratis?
- Nu este nevoie să îl punem noi pe net. Din prima zi în care a apărut albumul în magazine, găseai pe internet toate piesele. Ăsta e furt. Mulţumim celor care nu cumpără albumul original şi ne sună să ne comunice că sunt fani. Treaba asta ne ajută să vomităm mai uşor. - Se întrevede şi o promovare în străinătate?
- Nu depinde de noi. Casa de discuri face promovarea. În general, în România merg prost promovarea şi distribuţia, ce pretenţii să mai avem peste hotare?
- Ce figuri din cultura românească vă enervează cel mai tare?
- Ne enervează promovarea inculturii pe toate planurile. Suntem conştienţi că "cineva" ne vrea proşti, inculţi, dobitoci. - Cum e CNA-ul fără Ralu Filip?
- Ralu Filip a.k.a "oralu pilif" începuse o vendeta împotriva noastră. Sperăm că nu a lăsat un testament în această direcţie. - Cum se vede România de pe scenă?
- Nicio diferenţă. Parcă îţi vezi altfel ţara când eşti în vacanţă, peste hotare?! Nu! Oricum, avem rău de înălţime şi n-o să cântăm în spaţiul cosmic.
- De ce nu plecaţi din ţară?
- Dacă nu am făcut-o acum 10 ani, e prea târziu acum. În plus, ne-am obişnuit în haosul ăsta din Bucureşti. Oricât de tare ne enervează uneori locul unde trăim, ne-ar fi greu să ne obişnuim în altă ţară.


Trupa Paraziţii, văzută de ceilalţi



Dan Teodorescu, solistul trupei Taxi: „Paraziţii sunt un rău necesar"

"Îi ascult de multă vreme. Trupa Taxi le datorează prezenţa într-un clip care probabil n-ar fi fost atât de vizionat dacă nu ar fi apărut în el băieţii de la Paraziţii, la începuturile existenţei noastre. Suntem amici. Ne-am întâlnit de foarte multe ori în studiouri şi, pentru cei care îi consideră un rău, mesajul meu e următorul: sunt un rău necesar. În ultima vreme, ne-am văzut foarte rar."

Nico, interpretă pop: „Îmi pare rău că nu-i cunosc personal"

"Îi admir. Îmi plac. Am o pă­rere foarte bună despre ei, textele sunt foarte bune, la subiect. Îmi pare rău că nu-i cunosc personal. Ceea ce fac ei se poartă, e ceea ce îşi doresc tinerii şi nu numai ei. Nu pot să spun care piesă mi-a plăcut mai mult. Toate… Am trăit cu muzica aceasta şi îmi place. În orice caz, sunt unici în peisajul lor. Mi-ar plăcea să colaborez cu ei."


Ioan Gyuri Pascu, actor: „Au multe bipuri în melodii"

"Nu ştiu mai nimic despre ei. Parcă la un moment dat am folosit piese ale lor pentru textele grupului Divertis. Parcă luptau împotriva play-back-ului. Au multe bipuri în melodii şi un mesaj social. Nu deţin acest gen de muzică. Ocazional, ascult câteva piese. Nu sunt un luptător social cum sunt ei, poate când eram tânăr, acum nu. Le urez succes. Fiecare pe drumul lui."


Florin Chilian, muzician: „E gaşca mea favorită"

"I-am cunoscut în ’96-’97, sunt nişte oameni geniali. Mi se pare că este cea mai vie gaşcă din muzica românească. Au o inteligenţă de speriat. La un moment dat, am avut un proiect cu Mircea Toma, prin care intenţionam să îi facem membri ai Academiei Române pentru că, prin ceea ce fac ei, au îmbogăţit limba română. Reprezintă o forţă care mie îmi place teribil. E gaşca mea favorită de vreo 7-10 ani."



Recomandările lui Cheloo



- Ce cărţi ne propui cu toată încrederea?
- Am memorie de scurtă durată. Ultimele citite sunt: "Codul lui da Vinci", "Extrem de tare şi incredibil de aproape" (J.S. Foer), "Insuportabila uşurătate a fiinţei" (Milan Kundera) şi "Turnul sinucigaşilor" (Nick Hornby). În copilărie, mă pasionau cărţile lui Sven Hassel.

- Un album muzical pe care să îl cumpărăm din magazine?
- "Toxicity" - System of a down, "Same as it ever was" - House of pain.

- Un film pe care să îl vedem doar la cinema?
- "Cârtiţa", "Fracture", "Catch me if you can".

- O emisiune tv care să nu ne adoarmă?
- "În gura presei", prezentată de Mircea Badea.

Niciun comentariu: